Please use this identifier to cite or link to this item:https://hdl.handle.net/20.500.12259/33296
Type of publication: Straipsnis kitose duomenų bazėse / Article in other databases (S4)
Field of Science: Menotyra / History and theory of arts (H003)
Author(s): Pukelytė, Ina
Title: Representation of “the Other” in the theatre journalism during the first Lithuanian independence
Other Title: „Kito “ reprezentacija Pirmosios Lietuvos nepriklausomybės teatro žurnalizme
Is part of: Meno istorija ir kritika = Art history & criticism. Kaunas , Vilnius : Vytauto Didžiojo universitetas ; Versus aureus, 2016, [T.] 12
Extent: p. 83-90
Date: 2016
Note: Elektroninis ISSN 2335-8769 klaidingas, E-ISSN 1822-4547 teisingas
Keywords: Tarpukario Lietuvos teatras;1926–1940 m;Lietuvos Valstybės teatras;Teatro žurnalizmas;Lithuanian theatre;Lithuanian National Theatre;1926–1940;Theatre journalism
Abstract: Straipsnyje nagrinėjama Kito koncepcija, kuri atsiskleidžia vertinant 1926–1940 m. lietuviškos spaudos publikacijas. Analizuojami straipsniai, kuriuose rašoma apie Lietuvos Valstybės teatro spektaklius. Tekstų turinys rodo, kad rusų artistai, kurie dirbo tuo metu nepriklausomoje Lietuvoje, buvo laikomi pavojingu Kitu, išnaudojančiu Lietuvą tiek ideologiškai, tiek ir ekonomiškai. Nors teatre dirbę menininkai Andrius Oleka-Žilinskas, Michailas Čechovas, Vera Solovjova ir kiti atvyko į Kauną bėgdami nuo sovietinio režimo, Lietuvoje jie buvo kaltinami bolševizmu ir komunizmu. Tyrimas rodo, kad tik rusų, o ne, pavyzdžiui, žydų ar lenkų, menininkai buvo laikomi pavojingais jaunai nepriklausomai valstybei. Galima daryti prielaidą, kad Lietuva, bijodama komunistinio režimo, visais būdais stengėsi vengti bendradarbiavimo, kuris pakenktų nepriklausomos valstybės vystymuisi, ypač su rusų menininkais. Nepaisant to, kad rusų menininkų darbai praturtino Lietuvos Valstybės teatrą, jie vis dėlto buvo priversti palikti Lietuvą ir daugiau į ją niekada nebegrįžo
The article discusses the notion of the Other as it reveals itself through the content of the Lithuanian press media in the time period between 1926 and 1940. Articles describing the performances of the Lithuanian National Theatre are discussed. The content of these articles shows that Russian artists working in independent Lithuania were considered as a dangerous Other who exploits Lithuania ideologically and economically. Although such artists as Andrius Oleka-Žilinskas, Mikhail Chekhov, Vera Solovjova and others came to work in Kaunas in order to escape the Soviet regime, they were accused in Lithuania as being pro-Bolshevik and pro-Communist. The research shows that Lithuanian theatre journalists only considered Russians as dangerous to the young independent state but not Jewish or Polish artists. One can presume that Lithuania feared the communist regime so much that it tried to avoid any collaboration, including this with artists, which could harm the development of the independent state. In spite that Russian theatre artists enriched Lithuanian National Theatre, they were forced to leave Lithuania and never come back
Internet: https://www.vdu.lt/cris/bitstream/20.500.12259/33296/1/ISSN1822-4547_2016_N_12.PG_83-90.pdf
https://hdl.handle.net/20.500.12259/33296
https://doi.org/10.7220/1822-4547.12.7
Affiliation(s): Menų fakultetas
Teatrologijos katedra
Vytauto Didžiojo universitetas
Appears in Collections:Art History & Criticism / Meno istorija ir kritika 2016, nr. 12
Universiteto mokslo publikacijos / University Research Publications

Files in This Item:
marc.xml10.44 kBXMLView/Open

MARC21 XML metadata

Show full item record
Export via OAI-PMH Interface in XML Formats
Export to Other Non-XML Formats

Page view(s)

250
checked on Mar 30, 2020

Download(s)

270
checked on Mar 30, 2020

Google ScholarTM

Check

Altmetric


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.