Use this url to cite ETD: https://hdl.handle.net/20.500.12259/108513
Options
„Clickbait“ reiškinio prasmė ir paskirtis žurnalistikoje: Lietuvos žiniasklaidos atvejai
Field of Science
Komunikacija ir informacija / Communication and information (S008)
Type of publication
type::text::thesis::bachelor thesis
Title
„Clickbait“ reiškinio prasmė ir paskirtis žurnalistikoje: Lietuvos žiniasklaidos atvejai
Other Title
The meaning and purpose of "Clickbait" in Journalism: the cases of Lithuanian media
Author
Advisor
Extent
35 p.
Date Issued
2020-06-17
Abstract
Šiame skaitmeninių technologijų amţiuje daugelis informacijos šaltinių keičia savo formą, pamaţu adaptuojasi prie naujųjų medijų bei, siekdami tapti patrauklesni auditorijai milţiniškame informacijos sraute, imasi įvairių priemonių patraukti skaitytojų dėmesį. Viena iš tokių priemonių – „Clickbait“ reiškinys, kuris ir yra šio darbo objektas. Darbo tikslas yra išanalizuoti šio reiškinio sampratą, tipus bei jį lemiančius veiksnius, pateikiant pavyzdţių Lietuvos naujienų portaluose. Kokybinės teksto analizės metodu siekiama atskleisti, kaip „Clickbait“ reiškinio teorija pritaikoma realybėje, bei kokia yra tokių antraščių prasmė ir paskirtis. Atlikus kokybinę antraščių ir straipsnio turinio analizę pastebėta, jog daţniausiai besikartojantys „Clickbait“ tipai bei metodai buvo išpūstumas, „smalsumo spraga”, dviprasmiškumas, netikslumas. Kitas aspektas, kuriuo remiantis buvo nagrinėjami atvejai (straipsniai bei antraštės) yra naujienos vertės kriterijus. Darbe remiamasi autorių T. Harcup ir D. O„neill aprašytais kriterijais. Tuo buvo siekiama nustatyti, ar „Clickbait“ tipo straipsniai yra vertingos, aktualios naujienos, atitinkančios bent vieną jų bei atsakyti į probleminį tyrimo klausimą – kokia yra tokių straipsnių vertė. Tyrimo apimtis yra nepakankama tam, jog būtų gauti kokie nors statistiškai reikšmingi rezultatai, todėl buvo kalbama tik apie darbe nagrinėtus atvejus. Apibendrinus gautus rezultatus, buvo pastebėta, jog septyni iš devynių straipsnių neatitiko jokio naujienų vertės kriterijaus, todėl nėra niekaip aktualūs ar vertingi auditorijai. Todėl galima daryti išvadą, jog šių publikacijų paskelbimo tikslas nėra atitinkantis ţurnalistikos misiją, kadangi jomis siekiama sulaukti paspaudimų bei gauti didesnes pajamas iš reklamos didinant jų skaitomumą.
Kaip rašoma darbo išvadose, šiuolaikinėje ţurnalistikoje skaitytojai yra klientai, o straipsniai - prekės, todėl tokios priemonės kaip „Clickbait” antraštės yra naudojamos didţiąja dalimi tam, kad būtų padidintas skaitomumas. Kita vertus, emocinės paveikimo priemonės gali būti naudojamos todėl, nes auditorijos dėl didelio informacijos kiekio tampa abejingos ir sunkiai pasiekiamos ar sudominamos. „Clickbait“ reiškinys yra ţiniasklaidos komercializacijos pasekmė, kurio pagrindinė paskirtis yra gauti kuo didesnį pasiekiamumą bei skaitomumą, tokiu būdu padidinant ţiniasklaidos įmonių pelną. Eilinis vartotojas turėtų apie jį ţinoti tam, jog būtų informuotas, kad naujienų portalai tokiu būdu vaikosi pelno ir paspaudimų. Tai ţinodamas, skaitytojas galėtų priimti adekvatų ir pagrįstą sprendimą renkantis, kokias naujienas skaityti bei filtruojant aktualias naujienas bendrame ţiniasklaidos pasiūlos sraute.
Kaip rašoma darbo išvadose, šiuolaikinėje ţurnalistikoje skaitytojai yra klientai, o straipsniai - prekės, todėl tokios priemonės kaip „Clickbait” antraštės yra naudojamos didţiąja dalimi tam, kad būtų padidintas skaitomumas. Kita vertus, emocinės paveikimo priemonės gali būti naudojamos todėl, nes auditorijos dėl didelio informacijos kiekio tampa abejingos ir sunkiai pasiekiamos ar sudominamos. „Clickbait“ reiškinys yra ţiniasklaidos komercializacijos pasekmė, kurio pagrindinė paskirtis yra gauti kuo didesnį pasiekiamumą bei skaitomumą, tokiu būdu padidinant ţiniasklaidos įmonių pelną. Eilinis vartotojas turėtų apie jį ţinoti tam, jog būtų informuotas, kad naujienų portalai tokiu būdu vaikosi pelno ir paspaudimų. Tai ţinodamas, skaitytojas galėtų priimti adekvatų ir pagrįstą sprendimą renkantis, kokias naujienas skaityti bei filtruojant aktualias naujienas bendrame ţiniasklaidos pasiūlos sraute.
In this age of digital technologies many sources of information change their shape, gradually adapt to the new media, and in aim to become more attractive to the audience in the huge flow of information, take variety of measures in order to attract attention of the readers. One of those measures is “Clickbait“, which is the subject of this thesis. The purpose of this thesis is to analyze a concept of “Clickbait“, types and factors, which determine it by giving examples of of articles of Lithuanian news„ internet portal. In the qualitative analysis of text this thesis seek to reveal how theory of “Clickbait“ is applied to the reality and what is the purpose and meaning of this type of headline. After qualitative analysis of headlines and articles‟ content it was observed that the most common types of “Clickbait” are: exaggeration, “curiosity gap”, ambiguity and inaccuracy. Cases (articles and headlines) were analyzed based on one more aspect: news‟ values criteria. In this thesis it is relied on criteria, which are described by authors T. Harcup ir D. O„neill. In this way it was sought to determine if “Clickbait” articles are valuable, relevant news, which correspond to at least any of news‟ values criteria and to answer to problematic research‟s question: what is the value of “Clickbait” articles. The volume of performed research is not enough to get any statistically significant results, therefore it was talked only about cases, which were analyzed in this work. When summarizing the results, it was observed that seven out of nine analyzed articles did not correspond any of the news‟ values criteria, so they are not valuable or relevant to the audience. Therefore it is possible to make a conclusion that the purpose of those articles does not match the main mission of journalism, because their purpose is to receive clicks and bigger income from the advertising by increasing readability.
As it is stated in the conclusions„ part, in nowadays media readers are clients and articles are commodity, so such measures as “Clickbait“ headlines are used for increasing the readability. On the other hand, emotional and affective measures might be used because audiences are tend to become indifferent, hardly accessible or more hard to become interested due to big amount of information. “Clickbait“ is an outcome of commercalisation of media, which main purpose is to get as much reachability and readability as possible, increasing the profit of media companies. An ordinary consumer should know about “Clickbait“, in order to be aware of internet portals chasing of clicks and profit this way. By knowing this, a reader could decide more adequately and reasonably when choosing what news to read and when filtering relevant news in the common flow of media supply.
As it is stated in the conclusions„ part, in nowadays media readers are clients and articles are commodity, so such measures as “Clickbait“ headlines are used for increasing the readability. On the other hand, emotional and affective measures might be used because audiences are tend to become indifferent, hardly accessible or more hard to become interested due to big amount of information. “Clickbait“ is an outcome of commercalisation of media, which main purpose is to get as much reachability and readability as possible, increasing the profit of media companies. An ordinary consumer should know about “Clickbait“, in order to be aware of internet portals chasing of clicks and profit this way. By knowing this, a reader could decide more adequately and reasonably when choosing what news to read and when filtering relevant news in the common flow of media supply.
Language
Lietuvių / Lithuanian (lt)
Defended
Taip / Yes
Access Rights
Prieiga intranete / Intranet Access
File(s)Agnė_Griciūtė_bd.pdf (966.84 KB) Intranet Accessuntil 2025-06-17