The use of information technology tools to reduce barriers of distance learning
Author |
---|
Targamadzė, Aleksandras |
Date | Issue | Start Page | End Page |
---|---|---|---|
2012 | 23 | 64 | 75 |
Distance learning takes place when learning conditions do not allow using traditional learning. Remoteness is the main feature of distance learning; however, it can be various. Remoteness is frequently described as barriers and includes traditional barriers such as distance and time as well as technological, organizational, social, cultural, psychological and other barriers that have not been examined so widely. Barriers can be eliminated or reduced when using information technologies (ITs). The article provides a principal scheme of IT tool selection for a course that is used to reduce or eliminate learning barriers and assesses qualitative requirements.
Barjerai, kylantys mokantis nuotoliniu būdu, trukdo studijų procesui, todėl svarbu pasitelkus informacines technologijas (IT ) juos pašalinti arba sumažinti jų poveikį. Straipsnyje pateikiama nuotolinio mokymosi barjerus šalinančių ar mažinančių IT priemonių pavyzdžių, išskiriamos šešios barjerus šalinančių ar mažinančių IT priemonių grupės. Remiantis didaktikos nuostatomis, suformuluotos rekomendacijos nuotolinio mokymosi kokybei gerinti IT priemonių pagalba. Pateikta esminė IT priemonių parinkimo studijų dalykui schema įvertina rekomendacijas nuotolinio mokymosi kokybei gerinti bei barjerus mažinančias IT priemonių grupes. Kokybės reikalavimai ir mokymosi sąlygos padeda nustatyti dalyko IT priemonių normas.