Job demands-resources and personal resources as risk and safety factors for the professional burnout among university teachers
Author | Affiliation | |
---|---|---|
LT | ||
LT | ||
LT | ||
LT |
Date | Volume | Issue | Start Page | End Page |
---|---|---|---|---|
2019 | 134 | 2 | 25 | 44 |
Viso pasaulio mokslininkai pripažįsta, jog darbuotojų profesinis pervargimas yra vienas svarbiausių rizikos veiksnių, siejamų su universiteto dėstytojų gerove. Didėjančios profesinio pervargimo raiškos problemą Lietuvoje dar labiau sustiprina struktūriniai aukštojo mokslo sistemos pokyčiai, kuriuos itin jautriai išgyvena šioje sistemoje dirbantys žmonės. Todėl šiuo tyrimu buvo siekiama nustatyti universiteto dėstytojų profesinio pervargimo Lietuvoje išreikštumą ir identifikuoti pagrindinius profesinį pervargimą prognozuojančius rizikos bei saugos veiksnius, remiantis mokslinės literatūros analize bei empirinio tyrimo rezultatais. 257 universitetų dėstytojai užpildė savižinos klausimyną. Suvokiami darbo reikalavimai, kaip ir darbo resursai bei profesinis pervargimas, buvo matuojami Kopenhagos psichosocialinio klausimyno (COPSOQ II) skalėmis. Saviveiksmingumo darbe skalė ir Optimizmo klausimynas (LOT-R) buvo naudojami vertinant asmeninius resursus. Kiekybinio skerspjūvio tyrimo rezultatai atskleidė, jog 42,8 proc. universiteto dėstytojų Lietuvoje dažnai arba nuolatos patiria sunkumų dėl profesinio pervargimo. Kiekybiniai darbo reikalavimai gali būti laikomi pagrindiniais rizikos veiksniais prognozuojant profesinį pervargimą kartu su emociniais reikalavimais ir socialine parama, gaunama iš tiesioginio vadovo. O asmeniniai resursai (optimizmas ir saviveiksmingumas darbe) kartu su socialine parama, gaunama iš kolegų, veikia kaip saugos veiksniai kalbant apie universiteto dėstytojų profesinį pervargimą Lietuvoje.
The study was oriented to identify the main risk and safety factors for the professional burnout among university teachers in Lithuania. 257 participants filled up a self-administered questionnaire in a cross-sectional survey. 42.8 percent of university teachers in Lithuania indicated that are often or permanently suffering from professional burnout. Quantitative and emotional demands alongside with perceived social support from a supervisor acted as risk factors, and personal resources and social support from colleagues – assafety factors for the professional burnout.
Journal | Cite Score | SNIP | SJR | Year | Quartile |
---|---|---|---|---|---|
Pedagogika | 0.4 | 0.275 | 0.193 | 2019 | Q4 |