Vidurinio ugdymo bendrųjų meninio ugdymo programų Įgyvendinimo galimybės nuotolinio mokymo(si) procese. Vilniaus Ozo gimnazijos atvejo studija
Kežutienė, Inga |
Nuotolinis mokymas(is) sudaro galimybę asmeniui mokytis ne tik įprastos mokyklos aplinkoje, bet ir mokytoją, ir mokinį išlaisvinti iš laiko bei erdvės apribojimo, suteikia galimybę ne tik įgyti žinias, bet ir nuolat jas tobulinti. Nuotolinio mokymo(si) procesas įgyvendinamas per informacines ir komunikacines technologijas (IKT), todėl atnaujintas bendrųjų ugdymo programų turinys kelia nemažai probleminių klausimų – kaip kokybiškai ir efektyviai valdyti nuotolinio mokymo procesą, ar įgyvendinamas bendrųjų meninio ugdymo programų turinys, su kokiais sunkumais susiduria menų dalykų mokytojai ir mokiniai? Tyrimo objektas – Vidurinio ugdymo bendrųjų meninio ugdymo programų įgyvendinimo galimybės nuotolinio mokymo(si) procese. Tyrimo tikslas – atskleisti Vidurinio ugdymo bendrųjų meninio ugdymo programų turinio įgyvendinimo nuotolinio mokymo(si) procese galimybes, remiantis Vilniaus Ozo gimnazijos atveju. Tyrimo uždaviniai: atskleisti nuotolinio mokymo esmę ir specifiką, įgyvendinant bendrąsias meninio ugdymo programas; atskleisti informacinių ir komunikacinių technologijų taikymo galimybes virtualiai mokymo(si) aplinkai Moodle; atskleisti mokytojų ir mokinių požiūrį bei pasirengimą menų dalykų mokymui(si) III-IV gimnazijos klasėse nuotoliniu būdu. Atvejo tyrimas atliktas vienintelėje sinchroninio nuotolinio mokymo(si) gimnazijoje Lietuvoje. I-IV gimnazijos klasių anketinės apklausos, III-IV gimnazijos klasių ir ekspertų interviu metodais gauti duomenys atskleidė, kad nuotoliniame mokyme(si) atsispindi šiuolaikinė mokymosi paradigma. Išskirti pagrindiniai nuotolinio mokymo(si) privalumai: laisvas vietos ir laiko pasirinkimas, bendrųjų ir dalykinių kompetencijų lavinimas, mokymo(si) efektyvumas, patogumas ir prieinamumas. Nustatyta, kad mokiniams, besimokantiems menų nuotoliniu būdu, IKT padeda ne tik geriau įsisavinti žinias, bet sparčiai ugdomi patys IT ir IKT gebėjimai, bendrosios kompetencijos, formuojamos teigiamos nuostatos į menų dalykus. Išsiaiškinta, kadnuotolinio mokymo menų mokytojas turi būtisavo dalyko profesionalas ir entuziastas, turėti tam tikras bendrąsias kompetencijas, siekiantis nuolat tobulėti, turėti aukštas IKT kompetencijas, būti lankstus mokinių atžvilgiu. Atskleista, kad nuotolinio mokymo(si) menų dalykų kursų pamokos per virtualią mokymo(si) aplinką Moodle yra pritaikytos visų poreikių ir socialinių grupių mokiniams.Išskirtas menų dalykų reikšmingumas ir įvardintos suteiktos galimybės mokiniams, besimokantiems menų dalykų nuotoliniu būdu. Išsiaiškinta, kad nors menų dalykų pamokose įgyvendinami Vidurinio ugdymo bendrosiose meninio ugdymo programose įvardintas meninio ugdymo tikslas ir uždaviniai, tačiau nuotolinio mokymo(si) procesui taikytinos ir gali būti įgyvendintos tik4 iš 8 vidurinio ugdymo menų srities dalykų programų: dailė, muzika, fotografija, filmų kūrimas.
Distance teaching and learning offer a person the possibility not only to study in a traditional environment but also to liberate both a teacher and a learner from space restrictions, they also allow learners to gain knowledge and improve it constantly. The process of distance teaching and learning is implemented through information and communication technologies (ICT), for this reason the content of updated general curriculum raises many problematic questions: how to control distance teaching and learning process qualitatively and efficiently, whether the content of general arts curriculum is being implemented, what difficulties are being faced by art teachers and learners? The objectof theresearch is the possibilities of implementing the general arts curriculum of secondary education in the process of distance teaching and learning. The paper is aimed at disclosing the possibilities of implementing the general arts curriculum of secondary education in the process of distance teaching and learning on the basis of Vilnius Ozas Gymnasium case study. The research objectives are the following: to reveal the essence and peculiarity of distance teaching and learning while implementing the general arts curriculum; to disclose the possibilities of the application of information and communication technologies to virtual learning environment Moodle; to reveal the attitude of teachers and learners as well as the readiness for learning and teaching Arts in Gymnasium forms III and IV in the distance way. The case study was carried out at the only Gymnasium in Lithuania offering synchronic distance teaching and learning method. The data obtained from the questionnaires of students of gymnasium forms I-IV and from the interviews with forms III-IV students as well as experts have revealed that modern learning paradigm reflects in distance teaching and learning. The main advantages of distance teaching and learning have been distinguished: free choice of place and time, the development of general and subject specific competences, the efficiency, convenience and accessibility of teaching and learning. It has been stated that learners who study arts in the distance way, ICT help not only to master the knowledge better but also the skills and abilities of IT and ICT as well as general competences develop rapidly, positive attitude towards art subjects is formed. It has been ascertained, that art teacher who teaches in the distance way has to be a professional and enthusiast in his subject, he/she should have certain general competences, eager to improve constantly, have great ICT competences, be flexible in respect of learners. It has been revealed, that art lessons in virtual teaching and learning environment Moodle are adapted for all learners with various needs and/or belonging to diverse social groups. The significance of art subjects has been discerned; provided possibilities for the learners who study art in the distance way have been named. It has been ascertained that although art lessons implement the aim and objectives of the general arts curriculum of secondary education, only 4 out of 8 arts curriculums of secondary education such as: art, music, photography and film making can be implemented and applied in distance teaching and learning.