Socialinės pagalbos globėjų ir įtėvių šeimoms vertinimas
Navikaitė, Aušra |
Pati palankiausia vieta vaikui augti ir vystytis yra šeima, tačiau mūsų šalyje tik nedidelė tėvų globos netekusių vaikų dalis yra įvaikinami ar apgyvendami globėjų šeimose. Siekiant sudaryti palankias sąlygas vaiko asmenybės raidai, jo globėjams ir įtėviams būtina nuolatinė kvalifikuotų specialistų ir valstybės pagalba, nes daugeliu atvejų tik taip jie gali tinkamai atlikti savo pareigas ir patenkinti vaiko interesus. Lietuvoje priimta nemažai socialinę pagalbą globėjų ir įtėvių šeimoms reglamentuojančių teisės aktų, įkurtos atitinkamos institucijos, numatytos socialinės pagalbos teikimo strateginės kryptys, ruošiami socialinių paslaugų teikimo specialistai ir pan. Kita vertus, nepaisant šalies valdžios pastangų, Lietuvoje įvaikinimo, vaiko globos ir socialinės pagalbos įtėviams ar globėjams teikimo sistema yra neišplėtota, neužtikrintas socialinės pagalbos įtėviams tęstinumas, trūksta socialinių darbuotojų. Siekiant spęsti šią problemą, pagal PRIDE programą Lietuvoje ruošiami specialistai, turintys padėti šeimoms ir po įvaikinimo procedūrų, tačiau kol kas socialinių paslaugų teikimas globėjų ir įtėvių šeimoms nėra įtrauktas į socialinių paslaugų katalogą, nereglamentuotos tokių darbuotojų funkcijos, įgaliojimai ir atsakomybė. Darbo objektas – socialinė pagalba globėjų ir įtėvių šeimoms. Darbo tikslas – nustatyti, kaip paslaugų gavėjai vertina socialinę pagalbą. Šiam tikslui pasiekti iškelti tokia uždaviniai: atskleisti vaiko globos šeimoje ir įvaikinimo teorinius bei teisinius aspektus; apžvelgti socialinės pagalbos globėjų ir įtėvių šeimoms sistemą Lietuvoje; išanalizuoti globėjų ir įtėvių gaunamą socialinę pagalbą; išanalizuoti socialinės pagalbos poreikį globėjų ir įtėvių šeimoms. Tyrimo rezultatai atskleidė, kad Marijampolės savivaldybėje gyvenantys globėjai ir įtėviai gauna valstybės skiriamas pinigines išmokas vaikams, tačiau jų nepakanka visiems vaiko poreikiams patenkinti. Didžiajai daliai tyrimo dalyvių trūksta papildomos finansinės ir materialinės paramos iš valstybės bei tęstinių mokymų. Dauguma apklaustųjų pabrėžė savitarpio pagalbos grupių svarbą auginant ir auklėjant iš globos įstaigų paimtus vaikus. Siekiant pagerinti esamos socialinės pagalbos globėjų ir įtėvių šeimoms sistemą, tiriamųjų nuomone, reikėtų skatinti savitarpio pagalbos grupių veiklą ir plėtrą, didinti socialinių darbuotojų skaičių savivaldybėse, socialines paslaugas teikti įtėvių šeimoms, užtikrinti mokymų įtėviams ir globėjams tęstinumą.
Family is the most favourable place for child to grow and develop, however in our country only a little part of children who lost care of their parents are adopted or populated into foster families. In order to make favourable conditions for child’s development, a social assistance of qualified professionals and state is very important for foster and adoptive families, because it helps them perform their duties properly and satisfy the interest of the child in many cases. There are introduced a number of laws which regulate the social assistance for foster and adoptive families, established corresponding institutions, provided strategic directions of social assistance’s rendering, are qualified professionals of social support and so on in Lithuania. On the other hand, despite the efforts of national government, the system of adoption, child care and social assistance for foster and adoptive families is underdeveloped, the continuity of social assistance is unwarranted, and there is a lack of social workers in Lithuania. In order to solve these problems, professionals who must help families after adoption’s procedures are qualified by PRIDE program in Lithuania, however rendering of social services to foster and adoptive families are not included into catalogue of social services, functions, powers and responsibility of such staff is unregulated. The object of the paper is social assistance for foster and adoptive families. The aim of the paper is to identify how receivers of services appreciate social assistance. In order to achieve this aim such goals were set up: to reveal theoretical and legal aspects of child care in family and adoption; to review the system of social assistance for foster and adoptive families in Lithuania; to analyze social assistance which foster and adoptive families receive; to analyze the demand of social assistance for foster and adoptive families. The results of survey reveal that foster and adoptive families who live in Marijampolė municipality receive monetary benefits from state for children, but it are not sufficient to satisfy all needs of a child. A majority of survey’s participants require additional financial, material support from state and continuing education. Most respondents emphasized the importance of mutual assistance groups while growing and educating children who are taken from foster institutions. In order to improve existing system of social assistance for foster and adoptive families, by opinion of respondents, it is important to promote the activity and development of mutual assistance groups, to increase the number of social workers in municipalities, to render social services for adoptive families, to ensure continuity of training for foster and adoptive families.